Uit onderzoek is gebleken dat de vraag van consumenten naar onderwijskundig advies steeds groter wordt. Als insteek werd internet op school gebruikt. Het is algemeen bekend dat internet op school een dubbele werking kan hebben. Leerlingen kunnen digitaal hun huiswerk maken, maar ook alle duistere kanten van het internet liggen op de loer.
Het zou mooi zijn als er een vorm van educatieve software zou bestaan waarbij het niet mogelijk is om de duistere kant van internet te betreden. Nou weet ik wel dat er educatieve software bestaat waarbij helemaal geen internet verbinding nodig is, maar daar blijft de kwaliteit toch achter. Het mooiste zou zijn als het internet op school zou worden gemanipuleerd zodat het bezoeken van bepaalde websites niet meer mogelijk is. Hiermee zou je een soort kinderslot voor het internet creëren. Ouders die vervolgens nog steeds behoefte hebben aan onderwijskundig advies kunnen dan direct bij de docent terecht. Omdat het kinderslot in werking wordt gesteld is het voor ouders dus niet meer mogelijk om onderwijskundig advies via het internet aan te vragen. Nou is dat gelukkig niet zo’n groot probleem. Laten we eens kijken naar de voor- en nadelen van een dergelijke omgeving.
Onderwijskundig advies biedt jongeren grote kansen
Het gebruik van educatieve software door leerlingen van basisscholen biedt grote kansen. Er wordt door sommige onderzoekers al gezegd dat kinderen die met internet op school in aanraking komen veel meer kans hebben op een succesvolle carrière dan andere kinderen. Tijdens het onderwijskundig advies wordt leerlingen dan ook altijd informatie gegeven over deze feiten. Wie geen internet op school heeft zal moeite hebben met volwassen worden en heeft even de tijd nodig om te wennen aan een nieuwe situatie. En laat daar nou juist die educatieve software ideaal voor zijn ingericht. Spijkers worden zo met koppen geslagen.