Het solliciteren is er in de loop der jaren niet persoonlijker op geworden. Je zit achter je computer, selecteert een aantal trefwoorden, loopt aan de hand daarvan vacatures door en reageert op de vacatures die jou het meest interessant lijken met een brief en CV. De recruiter voor deze vacature ontvangt tientallen of misschien wel honderden van deze reacties waaruit geselecteerd moet worden. Hoe kan je dit persoonlijker maken?
Ervaring en skills niet uniek
Je ervaring en skills zijn meestal niet uniek, maar hoe je deze skills en ervaring invult als persoon maakt het wel uniek. Jij als persoon kan het verschil maken. Je wilt toch ook graag dat een nieuwe collega niet alleen de benodigde kennis in huis heeft, maar ook een prettig persoon is om mee te werken? Een match van een kandidaat op een functie gaat dus ook over persoonlijkheid. Het gaat om de persoon die de kennis en kunde heeft en hoe hij of zij dit vertaalt in de organisatie. Daar moeten beiden partijen natuurlijk aan werken, maar wat kan je als kandidaat al in de strijd gooien?
Link naar persoonlijkheid
Benadruk niet alleen je kennis en ervaring in je brief en CV, maar geef ook een indruk van je persoonlijkheid. Dit kan je op vele manieren benaderen, op een tekstuele manier, dus als toelichting in je sollicitatiebrief, maar je kan hier ook de sociale media in betrekken, het is tenslotte 2012! Je kan verwijzen naar relevante links of zelf geschreven blogs om je potentiele nieuwe werkgever te triggeren.
Zorg er wel voor dat het om nette informatie gaat, dat het relevant is en dat er op die plekken altijd weer een link terug is naar relevantie informatie voor werkgevers (Linkedin, CV e.d.). Het moet een keurig geheel worden, je online – en offline identiteit moeten overeenkomen en relevant zijn ten opzichte van de vacature waar je op reageert.
Het nieuwe via via
Feit blijft dat je kansen via het ‘via via kanaal’ altijd hoger zijn dan wanneer je als vreemde solliciteert. Dat lijkt misschien oneerlijk, maar dat is het niet, het is een menselijke aanpak en zo gaan die processen. Sociale Media moet je zien als het via via kanaal van vroeger, denk aan Twitter, Linkedin etc. Deze media zorgen ervoor dat de lijnen tussen kandidaten en werkgever korter en persoonlijker worden, doe er je voordeel mee bij het solliciteren!